Khamis, 25 April 2013

Petua Pelajar Cemerlang


Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah.

Pelajar cemerlang akan:

1Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan   membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.

2.Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
·        kita ingat 10 % apayang dibaca
·        kita ingat 20% apa yang didengar
·        kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
·        kita ingat 70% apa yang dicakapkan
·        kita ingat 90% setelah dipraktikkan

3.Belajar secara aktif dengan pen/pensel di tangan.

4.Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).

5Tahu memberikan ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat     khabar, melawat rakan dan sebagainya….

6.Belajar dalam persekitaran kondusif.
  • pastikan cahaya adalah terang
  • kurangkan gangguan bunyi
  • tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
  • tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
  • kerusi dan meja menghadap kiblat
  • jangan lupa untuk senyum

7.Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.

8.Mengulang kaji menggunakan kaedah ‘output learning’ iaitu belajar untuk melatih      otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca       buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.

9.Tahu teknik merangsang memori:
·        memasukkan maklumat dalam memori (registration)
·        menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
·        mengingat kembali (recall)
·        menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
10.Sentiasa awal dan mendahului:
         persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan          yang positif pada guru. Pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat          mengekalkan kejayaannya. Belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak          membosankan. Untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2          kali sebelum guru mengajar.


Bersambung …..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan