Khamis, 9 Mei 2013

Hidung Bak Seludang



Masyarakat Melayu lama percaya kepada ilmu firasat, iaitu mengetahui perangai dan kelakuan seseorang berdasarkan bentuk tubuh, tanda-tanda pada badan, wajah malah bau peluhnya. Antara tempat yang menjadi perhatian ialah hidung.
Hidung yang agak besar mencerminkan seseorang itu cepat tersinggung, nafsunya besar dan agak pemalas. Hidung agak besar dan bulat pula mencerminkan dia seseorang yang bergaya.
Pelbagai bentuk hidung yang terdapat dalam kalangan ahli masyarakat kita. Hidung yang bagaimana yang  sering mendapat perhatian?
Hidung juga adalah antara anggota kebanggaan bangsa Melayu seperti perumpamaan “Hidung Bak Seludang” menggambarkan hidung mancung idaman bangsa kita. Mungkin kerana memang bangsa Melayu dijadikan Allah majoritinya berhidung pesek dan penyek, maka mereka mengidamkan hidung mancung.
Hidung mancung bak seludang ialah hidung yang cantik mencuat ke atas. Apakah seludang?Seludang ialah bahagian pokok kelapa yang bentuknya seperti hidung manusia yang dilihat dari sisi tepi.  Pernahkah anda melihatnya? Cuba lihat gambar di bawah. Persoalan tadi mungkin terjawab.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan