Selasa, 22 Jun 2021

PDPR BAHASA MELAYU TAHUN LIMA SKAP 23.06.2021 RABU

 

PDPR  BAHASA  MELAYU TAHUN LIMA   SKAP 23.06.21  


OBJEKTIF :

Murid dapat menulis satu karangan bertajuk Pengalaman Bercuti di Pulau Pangkor

PERSEDIAAN :

Komputer riba atau telefon  pintar yang mempunyai talian internet.

Buku Latihan Penulisan (Buku Panjang )

Alat tulis

 

AKTIVITI PERTAMA

Sila tonton video melalui capaian yang diberikan di bawah.

1000 TEMPAT MENARIK DI PERAK

https://www.youtube.com/watch?v=QykjktSN16Y

 

AKTIVITI KEDUA

Baca karangan contoh di bawah dari mula hingga  akhir.

 

Pengalaman Bercuti di Pulau Langkawi

Pada cuti sekolah yang lalu, kami sekeluarga berpeluang bercuti ke sebuah tempat peranginan iaitu Pulau Langkawi.  Aku berasa sangat seronok kerana itu kali pertama aku ke sana.  Sebelum bertolak kami mengemas barang-barang keperluan.  Aku sekeluarga menaiki kereta.  Setelah sampai di jeti, kami perlu menaiki feri untuk sampai ke Pulau Langkawi.  Masa yan diambil untuk sampai ke Pulau Langkawi selama satu jam dari jeti. 

 

Apabila sampai di  jeti ayah segera menyewa kereta untuk pergi ke hotel.Setelah sampai di hotel yang telah ditempah oleh ayah seminggu yang lalu, aku terus merehatkan diri dahulu.  Tempat pertama yang kami lawati ialah Makam Mahsuri yang mempunyai banyak sejarah.  Pelbagai maklumat yang aku perolehi sepanjang berada di sana.  Aku berasa sangat gembira kerana dapat mengetahui dengan lebih mendalam lagi tentang sejarah Mahsuri yang sebelum ini aku hanya mendengar namanya sahaja tetapi tidak mengetahui sejarah tentang Mahsuri.

 

Pada hari kedua, kami berkesempatan untuk menaiki kereta kabel.  Aku sangat seronok sekali kerana pertama kali menaiki kereta kabel tersebut.  Aku dapat melihat pemandangan di seluruh Pulau Langkawi.  Aku dapat menghirup udara yang segar dan nyaman di sini.  Pada waktu petang, kami pergi ke Dataran Helang. Terdapat ramai pelancong yang mengunjungi Dataran Helang.  Kebanyakan mereka datang ke Dataran Helang untuk mengambil gambar.

 

            Pada  Hari ketiga pula, kami isikan dengan melawat sekitar pulau.Kami tidak melepaskan peluang melihat tempat-tempat menarik seperti Makam Mahsuri dan Kampung Buku.Kami adik-beradik berpeluang mandi-manda  di pantai yang bersih.

Pada hari keempat,,kami berangkat pulang meninggalkan pulau yang indah,bersih dan menarik itu.Tempoh tiga hari bagi kami tidak mencukupi untuk melawat sebuah pulau yang agak luas.Namun,pengalaman percutian itu amat besar maknanya bagi saya.

 

Walaupun tidak lama kami sekeluarga berada di sana, tetapi banyak kenangan yang dapat saya peroleh. Saya berharap , saya dapat pergi ke pulau langkawi lagi pada masa akan  datang.

 

AKTIVITI  KETIGA

Tonton video bertajuk Bercuti di Pulau Pangkor melalui capaian di bawah

https://www.youtube.com/watch?v=vTd135j1kO0

 

AKTIVITI   KEEMPAT

Berdasarkan karangan bertajuk Pengalaman Bercuti di Pulau Langkawi  tulis satu karangan yang menceritakan pengalaman kamu bercuti di Pulau Pangkor. Panjang karangan kamu kamu ialah enam perenggan. Tajuk karangan kamu ialah Pengalaman Bercuti di Pulau Pangkor.

Tulis karangan dalam buku latihan penulisan, buku panjang. 

  Klik capaian di bawah untuk melihat contoh karangan.

http://upsr.net/show.php?n=1113971&nS=19225&t=Pengalaman_Bercuti_di_Pulau_Pangkor_by_Pan_Soon_Yik.html


SEKIAN SELAMAT BELAJAR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan